Luxembourg

Sammen med min mann og hans søsken var vi et par dager i Luxembourg. Vi reiste en formiddag på en tirsdag og reiste hjem igjen lørdag. Vi fikk oss et lite glimt av nasjonaldagen med fyrverkerier før vi dro hjem. I dette blogginnlegget kan du lese om vår reise dit og hva vi gjorde.

Flyreisen fram og tilbake

Vi reiste med KLM fra Værnes og måtte innom Amsterdam da det ikke er noe direktefly til Luxembourg. Flyreisen er rundt to timer til Amsterdam og under en time der i fra til Luxembourg. Vi reiste kun med håndbagasje og synes fortsatt det er den beste måten å reise på. Enkelt og greit, du slipper å vente ved bagasjebåndet etterpå eller å kanskje miste kofferten din på veien dit du skal. Hvis det er interesse kan jeg lage en video om hvordan jeg pakker til mine reiser med kun en sekk og veske.

Hello, Luxembourg

På veien til Amsterdam fikk vi seter ved nødutgangen og fikk rikelig med benplass. Vi fikk også servert en liten matbit på alle flyreisene våre med KLM og fikk forskjellige matbiter på alle fire flyene, pluss litt vann. Jeg liker egentlig best å sitte ved vinduet ved flyreiser og fant ut etter hvert at inne på KLM-appen kan man endre sete før avreise og det benyttet jeg meg av på veien tilbake. Da fikk jeg ett vindu å sitte ved og hadde mulighet til å se ut hele reisen.

Mat

For meg som er plantebasert var det ikke alltid så lett å være sikker på hva jeg skulle bestille, men på forhånd hadde jeg lastet ned appen Happycow og fant ett sted som het Happ. Denne plassen anbefales på det varmeste. Nesten alt på menyen var vegansk og glutenfritt. Denne pizzaen som jeg spiste var ikke glutenfritt blant annet, men en skikkelig god pizza! Et annet sted jeg fant var Flowers Kitchen, et nydelig lite sted. Anbefaler å kjøpe appen før du drar på reise, så du har en viss anelse på hvor du finner veganske matretter hvis du er vegaen/plantebasert.

Aktiviteter

Vi bestemte oss for å besøke Vianden og for å komme dit reiste vi med tog i 20 minutter for så å sitte på buss i 20 minutter. Et nydelig sted som har blitt ett attraktivt turiststed. Det var en åpen heis der som tok oss med opp på fjellet hvor slottet ligger. Hvis du er student får du studentpris for å besøke slottet.

Like i nærheten var det en klatrepark, ca 10. minutters avstand, som heter Indian forest: Vianden Parc Aventures. Her er Europas lengste zipline. Siden vi ikke hadde reservert på forhånd fikk vi ikke prøve. Så anbefaler på det sterkeste å ringe dem og booke time hvis dette er noe du tenker å benytte deg av. Det så virkelig moro ut! Vi var også på et museum som viste oss historien om Luxembourg og den ligger i sentrum.

Se også videoen min på Youtube fra turen vår: